"LOGOHRÁTKY - BEZVA HRÁTKY"
Cílem primární logopedické prevence je věnovat zvýšenou pozornost a péči dětem s narušenou komunikační schopností a tím předcházet nesprávnému vývoji řeči a odkladu školní docházky z důvodu špatné řečové úrovně dětí. Formou hry se zaměřit na oblasti úzce související s rozvojem řečových schopností. Dbát na rozvoj komunikačních dovedností, motorických schopností mluvidel, správnou výslovnost, zrakové a sluchové vnímání, grafomotoriku a rozumové schopnosti. Vytvořit podmínky pro správný a přirozený vývoj řeči.
Logopedickou prevenci jsme začlenili do ŠVP. Bude probíhat 1x týdně s vybranými, především předškolními dětmi, formou skupinových logopedických hrátek, které vede logopedická preventistka a navazuje na odbornou logopedickou péči.
OBSAH LOGOPEDICKÉ PREVENCE
- počáteční depistáž- seznam dětí a přehled výslovnosti
- přípravná artikulační cvičení
- dechová cvičení
- rozvoj fonematického sluchu
- fixace mluvidel ve slovech
- fixace mluvidel před logopedickým zrcadlem při navozování hlásek
- rozvoj slovní zásoby při tvoření jednoduchých vět
- zdokonalování vyjadřovacích schopností
ROZVOJ DÍTĚTE V TĚCHTO OBLASTECH
- Rozšíření slovní zásoby
- Ovládání dechu
- Zlepšení vyjadřovacích schopnosti
- Porozumění řeči
- Ovládání koordinace ruky a oka
- Zvládání jemné i hrubé motoriky
- Rozlišovat a vnímat pomocí všech smyslů
ZÁSADY LOGOPEDICKÉ PREVENCE
- Uskutečňovat rozvíjení řeči postupně od úrovně, na které se dítě aktuálně nachází, v souladu s celostním přístupem k osobnosti.
- Poskytovat dítěti časté příležitosti ke společným hrám a činnostem s ostatními dětmi, aby získalo zkušenosti s oboustranně potřebným a prospěšným porozuměním a spoluprací.
- Upřednostňovat hry a cvičení pro rozvoj řeči, které jsou pro dítě zábavou, a ne drilem, respektovat přitom zásadu „častěji a kratší dobu".
- Vést dítě k uvědomování si síly, tempa a rytmu řeči za pomoci dechových, artikulačních a fonematických her.
- Často s dítětem zpívat, říkat říkanky, hrát hry zaměřené na rytmické cítění, pohyb, relaxaci.
- Preferovat rozvoj obsahové stránky řeči (porozumění, vyjadřování) před správnou výslovností.
- Rozvíjet neverbální komunikaci, mimiku, gesta, pohyby těla dítěte jako podporu dorozumívání a porozumění.
- Napodobovat s ním různé zvuky z běžného života.
- Zdokonalovat koordinaci hrubé a jemné motoriky dítěte, stejnou pozornost věnovat i organizaci pohybů artikulačních orgánů pravidelným zařazováním různých artikulačních cvičení a her.
- Procvičovat artikulaci jednotlivých hlásek v takových slovech, větách a říkankách, které jsou pro dítě zajímavé, obsahově srozumitelné a smysluplné.
- Často s dítětem říkat básničky s opakující se hláskou, kterou nesprávně vyslovuje, současně znázorňovat obsah básničky pohyby těla.
- Správnou výslovnost rozvíjet pomocí rozmanitých her a činností, které současně zdokonalují poznání dítěte a jeho pohybové, umělecké, sociální dovednosti nebo citovou složku osobnosti
HODNOCENÍ
Maximálně rozvíjet obsahovou stránku řeči a spontánní řečový projev dítěte, aby si rozumělo a spolupracovalo s dětmi i dospělými.
Zvyšovat řečovou aktivitu dítěte a samostatnost při vyjadřování vlastních myšlenek, především hravou a nenásilnou formou.
Provést depistáž u vybraných dětí, vést záznamy o logopedické prevenci v třídní knize a zaznamenávat výsledky pokroků dětí do záznamových archů.